اهدای خون چه مزایایی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

اهدای خون چه مزایایی دارد و چگونه انجام می‌شود؟

شاید دلتان بخواهد که یکی از میلیون‌ها نفری باشید که برای کمک به دیگران، اقدام به اهدای خون می‌کنند. اهدای خون شاید در نگاه اول، ترسناک به نظر برسد، اما فرآیند آسانی است که می‌تواند جان دریافت‌کننده را نجات دهد. طبق گفته صلیب سرخ آمریکا در هر دو ثانیه یک نفر به خون نیاز دارد. شما با هر بار اهدای خون می‌توانید جان سه نفر را نجات دهید.

خون اهدایی شما می‌تواند به افراد مختلفی، از مبتلایان به سرطان گرفته تا افرادی که در تصادفات رانندگی آسیب می‌بینند، کمک کند. البته اهدای خون فقط به نفع، گیرندگان آن نیست. علاوه بر حس خوبی که درنتیجه کمک به دیگران تجربه می‌کنید، باعث حفظ سلامت شما می‌شود. اما دقیقا چه فوایدی برای سلامت بدن دارد؟ از بروز چه بیماری‌هایی جلوگیری می‌کند؟ با خواندن این مقاله به پاسخ این سوالات پی خواهید برد.

 

فواید اهدای خون برای اهداکننده

در ادامه در مورد فواید اهدای خون برای اهدای کننده صحبت خواهیم کرد.

 

1.     غربالگری رایگان سلامت

دکتر دسیمون گفته است: «با اهدای خون، یک مینی چکاپ فیزیکی انجام می‌شود».

قبل از اینکه از شما خون گرفته شود، علائم حیاتی شما بررسی شده تا مطمئن شوند که می‌توانید خون دهید. در زمان معاینه، اگر علائم فشار خون بالا یا آریتمی قلبی مثل فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید، از آن باخبر می‌شوید. علاوه بر این، برای بیماری‌های عفونی که ممکن هست از آنها بی‌خبر باشین، غربالگری می‌شوید.

دکتر دسیمون می‌گوید: «اگه مشکلی در علائم حیاتی شما باشد یا علائم دیگری مشاهده شود، به شما توصیه می‌شود که برای معاینه بیشتر به پزشک مراجعه کنید».

همچنین، غربالگری سلامت پیش از اهدای خون، نشان می‌دهد که آیا گروه خونی کمیابی دارید یا خیر. به اهمیت این اطلاعات زمانی پی می‌برید که به  به عمل جراحی یا خدمات پزشکی نیاز دارید که باید به شما خون تزریق شود.

 

پیش از اهدای خون چه علائمی بررسی می‌شوند؟

پیش از اهدای خون، باید وضعیت سلامت شما بررسی شود. این کار توسط پرسنل آموزش دیده مرکز اهدای خون انجام می‌شود.

لیست بررسی وضعیت شلامت شامل موارد زیر است:

  • نبض؛
  • فشار خون؛
  • دمای بدن؛
  • سطح هموگلوبین؛

حتما بخوانید : فشار خون حاملگی چیست و چه علائم و روش درمانی دارد؟

این چکاپ رایگان انجام می‌شود که اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی در اختیار شما می‌گذارد. بنابراین، در صورت وجود بیماری از وجودش مطلع می‌شوید.

علاوه بر بررسی علائم حیاتی اولیه، خون شما هم از نظر وجود چندین بیماری، آزمایش می‌شود. این موارد عبارتند از:

  • هپاتیت B؛
  • هپاتیت C؛
  • ایدز؛
  • ویروس نیل غربی؛
  • سیفلیس؛
  • تریپانوزوما کروزی؛
  • گروه خونی؛
 

2.     قلب و سیستم عروقی سالم‌تر

اهدای خون به صورت منظم با کاهش فشار خون و کاهش خطر حملات قلبی ارتباط دارد. طبق گفته دکتر DeSimone: «اهدای خون، ریسک بروز بیماری قلبی عروقی را کم می‌کند».

اما این دو، چه ارتباطی باهم دارند؟ دکتر DeSimone می‌گوید: «اگر هموگلوبین خون شما خیلی بالا باشد، اهدای خون به کاهش ویسکوزیته خون کمک می‌کند. بالا بودن هموگلووبین باعث تشکیل لخته‌های خون، حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود».

جالب اینجاست که این مزایا در مردان نسبت به زنان بیشتر است. شاید دلیلش این باشد که خانم‌ها دوره‌های پریود دارند، بنابراین، این کار را به طور طبیعی، بدون اهدای خون انجام می‌دهند.

از طرفی، افراد مبتلا به بیماری به نام هموکروماتوز ارثی، باید به طور منظم، خون بدهند. چراکه، این کار از تجمع آهن جلوگیری می‌کند. خوشبختانه، این خون می‌تواند برای دیگران مفید باشد.

این بیماران جهش ژنی دارند که باعث شده خون بیشتری از میزان طبیعی تولید کنند. بنابراین، می‌توانیم از این میزان مازاد نیاز استفاده کنیم. بهتر هست که به جای مراجعه به کلینیک، هر چند ماه یکبار به مراکز اهدای خون مراجعه کنند تا حجم خون آنها کم می‌شود.

اشتراک پست

نظر (0)

ارسال نظر